Hasznos tanácsok, amiket érdemes elolvasni!

Ebben a mellékletben szeretném átadni azokat az ötleteket, tapasztalatokat, amiket több mint 30 éves motoros múltam takar.

1.) Motor vásárlás: A leg fontosabb, hogy olyan modellt válasszunk magunknak, amely az Európai piacra készült, tehát mind a Németországban, Franciaországban, Ausztriában stb. megtalálhatóak, így nem lesz gond az alkatrész ellátással. Amennyiben kíváncsi lennél, hogy a Te általad kiválasztott motor Európai piacra készült-e, csak emeld fel a telefonkagylót, hívjál föl, diktáld be az alvázszámot, és én már mondom is.

Amit kerülni kell:

a.) A Japán belpiacra készült motorok! (ezekhez a leg nehezebb beszerezni bármilyen alkatrészt, sok esetben nem is lehet) Legtöbbjük 250cm3-es és 400cm3-es.

b.) Osztrák modellek (Ausztriában 500cm3-től ugrik a biztosítás, így sok modellt nem csak 600-as, hanem 500-asban is gyártanak a Japánok, kimondottan erre a piacra.) Szerencsére Ausztria közel van, így náluk kaphatunk alkatrészeket.

c.) Olasz 125 cm3-es motorok, amiket az olasz alkatrészekből gyártanak japán blokkal. Ezekhez is bonyodalmat okoz az alkatrész beszerzés.

2.) Motor felszerelése: Először a biztonság, utána a látvány! Ebben a témában elsőként a bukócsövet ajánlanám figyelmetekbe, mivel egy oldaldekli többe kerül, mint maga a bukócső, és általában nem csak az szokott sérülni ha eldobod a vasat. Idomos motoroknál a bukógomba nyújt védelmet. Itt jegyezném meg, hogy csak azoknál a motoroknál ajánlom a bukógombát, ahol nem lehet bukócsövet felrakni. Ha két lehetőség közül választani lehet, akkor inkább a bukócső. A "jó minőségű Magyar utakon" a bukócsővel szerelt motor még a kátyukon is átcsúszik, de a bukógomba elakad benne, és elferdítheti, akár el is törheti a vázat.

Második leg fontosabb dolog (számomra), a gumi fékcsövek lecserélése fém fékcsőre. Biztos tapasztaltátok már, hogy a nagy melegben a fékkart rá lehet húzni a markolatra. Ez a fém fékcsőnél nem fordulhat elő, mert nem tágul a gumival ellentétben, így jobb fékhatást biztosít. A fém fékcsövet lehet méterben is, és motorspecifikusan, méretre elkészítve is kapni. Amennyiben méterre vásárolsz fékcsövet, rá kell szorítani egy speciális szerszámmal a két végződést. A kész fékcső esetében csak föl kell szerelni a motorra, és már mehetsz is. Minden kész fékcsövet rozsdamentes acélból, belül teflon csővel készítenek, és 250 Atmoszférával tesztelve, vizsgalappal áruljuk.

Harmadiknak a progresszív rugókat említeném meg. Ha az első teleszkópot szétszedünk, akkor a legtöbb modellnél azt tapasztalhatjuk, hogy a rugó nem a teljes hosszát tölti ki, hanem hosszabb-rövidebb vas csővel van megtoldva. Ennek mérete van ahol a rugó teljes hosszát is kiteszi. Sőt! Nemrég műanyag toldattal is találkoztam. Tőlünk nyugatabbra is sokan lecserélik a rugókat erre a típusra, pedig ott kicsivel jobb minőségűek az utak. Nálunk meg szinte azzal kellene kezdeni az új motor vásárlása után, hogy a gyári rugókat kidobni a telóból, és a progresszív rugókat belerakni., mert ezeken az utakon a telónak elég ha egyszer felüt, és már károsul is a kormánynyakcsapágy. A mai napig a motorok többségét golyóscsapágyakkal szerelik, pedig a kúpgörgős csapágyak sokkal többet kibírnak. De ennek nem csak ennyi az előnye, hanem a kormány sem szitál be, ha ezzel van felszerelve.

Negyedik a kormány lengéscsillapító. Sokan azt mondják, hogy ők nem motorversenyzők, minek tegyék fel ezt a motorjukra. Ez nem csak versenyzőknek ajánlott. Először is biztonságosabb a motor úttartása, másodszor ha egy kisebb állaton, vagy nagyobb úthibán átmegy az ember, nem tépi ki a kormányt a kezéből.

3.) Ami nem feltétlenül szükséges, de hasznos lehet:

Levegőszűrők: Felhívnám a figyelmeteket a K&N légszűrőkre. ( Aston Martinnál széria ) Ez egy amerikai légszűrő, ami a gyárinak a helyére berakható. 1,6 millio km-ig használható, tisztítani csak 80 ezer km-enként kell. Mivel itt nagyobb a por mint nyugaton, mi tisztítsuk ki 40 ezer km után. Még így is spórolunk vele egy kis pénzt, arról nem beszélve, hogy 5%-kal megnő a motor teljesítménye, és egy kicsit mélyebb hanggal is megajándékoz minket.

Gyertya: Platina, illetve Irridium. Ezekkel a gyertyákkal akár 50 ezer km.t is megtehetünk, nem kell minden szervíznél kicserélni. A ma kapható gyertyák között köztudottan az NGK van a Toppon, bár az utóbbi időben feltűntek a piacon hamisítványok is, valamint a licenc-ben gyártottakra (francia, holland) is volt panasz. Nézzétek meg mindíg a dobozát, akkor jó ha Made in Japan szerepel rajta.

Szélterelők (plexik): Csupasz motoroknál megvéd a bogaraktól, és felfogja (nagyságával arányosan) a szelet is, kényelmesebben utazhatunk. Idomos motoroknál is tudunk változtatni a légterelésen. Túra plexinél, ami 5-7 cm-rel magasabb a gyárinál akkor ajánlom, ha túrázik az ember, illetve ha többnyire utassal közlekedik. Racing plexit azoknak, akik kijárnak valamelyik versenypályára, vagy szeretnek behajolva vezetni. Ez a plexi a fej és a váll vonalát követi. A leg újabb a plexi vonalon a "Vario Túra". Ezek álltalában 6 fokozatban állítható magasságúak, így mindenki a neki leg megfelelőbb szélvédelmet választhatja magának. Mivel ezek osztott plexik, így sokkal kevesebb a turbolencia mögöttük, jóval csendesebbek a többieknél.

Belső sárvédő: Vannak olyan motor modellek, ahol ez nem szériatartozék. Ezeknél az ülés alját, az akkumulátor környékét és minden mást az ülés alatt összever kosszal a kerék. Ezt elkerülhetjük egy utólag fölszerelt belső sárvédővel.

Hasidom: Nagyobb sebességnél lenyomja a motor elejét, így elkerülhető az első kerék beszitálása, és az úttartás is jobb lesz.

Fékbetétek: A kevlár és a karbon fékbetétet ajánlom, mivel ezek nem melegszenek fel annyira mint a hagyományos betétek, így a fékhatás is jobb lesz, és a féktárcsákat is kíméli.

Plusz lámpák: Léteznek dísz lámpák (2X25W), és van ami világít is ( 2X55W). Ezeket legtöbb esetben a bukócsőre szerelik, kiválóan segítenek a gyári fényszórónak az útfelület bevilágításában.

4.) Ha már a biztonságnak eleget tettünk, jöjjenek a túra és a kényelmi felszerelések:

Mikor az ember hosszabb útra indul, akkor mindíg úgy tűnik, hogy kevés a hely. Legelső egy tanktáska, ez felfogja a szél és az eső egy részét. Ha fémből van a tankunk, akkor érdemes mágnesest venni, mert az nem karcolja össze mozgásával a tankodat. Itt csak arra kell ügyelni, ha leveszed a tanktáskát, ne tegyed olyan helyre, ahol fémreszeléket, vagy fémdarabot tud magához vonzani., mert ez csúnyán el tud bánni a fényezéssel.Még amire érdemes odafigyelni, a térképtartó bejárata ne alulról, hanem oldalról legyen rajta, hogy a térképet könnyebben tehesd bele. Második a hátsó doboz. Ennek jó ha akkora a mérete, hogy 2 bukósisak beleférjen, így nem kell azokat cipelni. E két tárolási lehetőséggel még mindíg tudunk a kocsisorok között motorozni. Hosszabb útra viszont nem árt egy a hátsó dobozra szerelhető rács, amire a polifoamot, matracot, hálózsákot fel tudod kötni. Az utasodat is tudod egy kicsit kényeztetni, egy szintén a hátsó dobozra szerelt háttámlával. Így neki is kényelmesebb lessz az utazás. Most jöhetnek az oldaldobozok. Ezek, ha jobb márkát választunk, még hátsó bukócsőnek is kivállóak. A zárható alumínium, vagy műanyag dobozok vízállóak, a textiltáskára pedig esőbugyit húzunk. Most már eljutottunk addig, hogy a biztonság és a kényelem megoldott, jöhet a beszélő rendszer. Ezek már 9 ezer Ft-tól kaphatók, de az áruk 300 ezer Ft-ot is meghaladhatja a tudás és minőség függvényében. Ha az autókból indulunk ki, akkor a különbség olyan, mint egy kis polák és egy komolyabb sportkocsi között. Az alsó kategóriát 80km/óra felett elfelejtheted, a leg komolyabbakat 200 feletti sebességnél is tesztelték, és láss csodát, működik. Ez utóbbiak mérik a külső zajt, és autómatikusan megemeli a hangerőt, neked nem kell kiabálni, vagy a füledet hegyezni a használathoz. Ezekre egyidőben tudunk navigációs rendszert, telefont, PMR adó-vevőt, CD-mp3, vagy bármilyen más zenei forrást kötni. 5 cm-es beépített HIFI hangszórók járnak hozzá.

5.) Saját magunk felszerelése biztonsági és kényelmi szempontból épp olyan fontos, mint motorunké.

Kezdjük fentről lefelé!

Bukósisak: Ma már rengeteg fajta és formájú sisakot lehet kapni. Ez megin csak a péztárca vastagságától függ, de az embernek a feje a leg fontosabb. Itt elsősorban nem a design a fontos, hanem az anyag. A műanyag sisakok (ami nem üvegszál, kevlár, karbon, vagy ezek keveréke) annak ellenére, hogy ezek között is vannak minőségi különbségek, a szabványnál nagyobb ütéstől széttörnek, míg a nem műanyag sisakok csak megrepednek. Na és ez nem mindegy.

Ruházat: Az hogy bőr, vagy textil az ízlés dolga. A textil annyiból praktikusabb, hogy ha jobb minőségűt veszünk, akkor megspóroljuk az esőruha és a thermo ruha árát, mivel vízhatlanok, és kivehető a bélésük. A kétrészes ruháknál arra kell ügyelnünk, hogy összezipzározható legyen körbe, és még rendelkezzen egy kis zipzárral is. Ez arra jó, hogy ha nagy meleg van mégsem lebeg a hátunkon a dzseki, és szellőzik is. A legolcsóbb kategóriájú ruháknál csak protektor zsebek vannak, amibe később magad veszed meg a protektorokat, de ebben az esetben a ruha áránál majdnem ott tartunk, mintha megvettünk volna egy jobb minőségűt, amiben már benne vannak a protektorok. A zipzárnál arra kell odafigyelni, hogy YKK típusú legyen a ruházatban. Aki ezt a típust gyártja, van mégegy licensze, az SBS. Ha ezt a két jelölést megtalálod, biztos lehetsz abban hogy jó minőséget veszel.

Protektorok két féle jelőléssel léteznek, PE és CE. A PE protektor idővel elöregszik, elporlik. 1995-től szabványosították a protektorokat, ekkor vezették be a CE szabványt. Csak az kapja meg ezt a jelzést, amelyik a 42 Nm-es ütést 20 Nm alá csillapítja, ez jelölve is van minden darabban.

A kesztyűknél arra figyelj, hogy legalább a tenyerén legyen egy kevlár darab. Ha csúszik az ember az aszfalton, a súrlódási hő olyan magas, hogy beleéghet a bőr, illetve a textil a tenyerébe. A kevlár 460C-ig hőálló, így megvéd az ilyen kellemetlenségektől. Ha az egész évet végig akarjuk motorozni, akkor legalább 3 pár kesztyűre van szükség. Egy nyári protektoros, egy nyári vízhatlan, és egy téli vízhatlan thermo béléssel. Ez utóbbit tudjuk helyettesíteni, illetve mellé vehetünk fűthető kesztyűt. Sokan aztmondják, hogy létezik már a markolatfűtés. Ez igaz, lehet nálam is kapni. De belegondoltatok abba, hogy a markolatfűtés csak a tenyeret melegíti, de a hideg a kézfejet éri? A fűthető kesztyűnél ez pont fordítva van. A szélnek, hidegnek kitett kézfej van melegítve, egészen az utolsó ujjpercig visszahajlik a fűtőszál.

Csizmánál is elsősorban a védelemre kell a hangsúlyt fektetni, nem a küllemre. Nem árt, ha sipcsont és bokavédő is van rajta. Ezek közül a bokavédő a fontosabb, mert a bokát nem lehet begipszelni, és ha szilánkos a törés a felépülés után is csak papucsban járhat az ember.

Az alsó ruházatban (zokni, thermo alsó-felső) léteznek már olyan anyagok, amik jó nedvszívók, így az izzadtságot a külső oldalára viszi, hogy ott el tudjon párologni. Hogy ez mit jelent, csak az tudja, aki már kipróbálta.

Dióhéjban ennyit szerettem volna elmondani. Biztos sokaknak ez nem volt újdonság, de mindíg vannak és lesznek kezdő motorosok, akiknek remélem egy kiindulási alapot adtam. Nagyobb mélységbe is bele lehetett volna menni a témába, de akkor lehet hogy nem olvastátok volna végig. Ha valakinek ennél bővebb információra lenne szüksége, szívesen állok rendelkezésére a boltban.

Motoros üdvözlettel:

Szöszö

Index
Index